emeliehammarsten.blogg.se

Om mitt liv som au pair på Irland. Varning för svengelska, talspråk, och allmän dålig svenska. Så går det när man pratar engelska hela dagarna!

Om det fortfarande är ihoptryckt så får ni ursäkta...

Publicerad 2014-03-08 17:36:00 i Allmänt,

Just nu så sitter jag här medans Quinn hoppar har och tillbaka framför Playstationet och Freya sitter och leker i sin gåstol. Vädret är grått och det blåser, så vi har bosatt oss inomhus idag medans Janice och Declan jobbar. Det känns som att jag har mat över hela mig, för Freya för en halvtimme sen då jag mata henne fick för sig att det var bästa tillfället att öva på att blåsa, och skratta, och spotta...... Och nu sitter hon där och tittar helt oskyldigt på mig.... Aja det är väll sådant man får tåla, det var ju inte direkt så att jag hade på mig finkläder. Och efteråt kunde jag hämnas med att torka henne runt munnen, hehe. Kort om veckan. I söndags så var det 1års kalas för Emily. Janice och Declans kompisars dotter. Jaq hade inget att göra så jag följde med. Jag har träffat dem förut och de kommer hit och hälsar på ibland så det var inget konstigt med det. Lite jobbigt bara att dottern som sagt heter Emily. När de sa namnet så visste men inte riktigt vem av oss de menade... ->En sak med Irländarna är att de, så fort man stiger in genom dörren, försöker proppa dig med mat, och dricka. Jag klagar inte, men som svensk är jag inte van vid detta. Och hemma om jag ber om dricka så blir det oftast, inte alltid men oftast, "Hämta själv". Här om man inte har ett glas i handen har man hela sällskapet flåsande i nacken om man inte vill ha något att dricka. Sen har jag jobbat några dagar, vart ledig några dagar. I tisdags så fikade jag med Laura, Laura, Cecilia (alla tre från Italien) och Nina (Serbien). Väldigt trevligt, och eftersom 3/4 är nya så har det heller inte sett så mycket av landet vilket är trevligt för de verkar gilla att åka och kolla på historiska saker också, vilket vi planerar att göra någon helg då de flesta är lediga. Sen har jag vart ute och ätit Kinamat med Jackie. En kväll så gick jag, Jackie och Steffie(Bulgarien), ut och tog en öl. De är lite kul, jag gillar Guinness, men när man är en 18årig tjej och beställer en sådan, först får man lite underliga blickar men sen nickar de godkännande. Sen igår så var jag på stan med Jackie. Vi började på McDonalds, och sen gick vi och shoppa. eller shoppa och shoppa, mest fönstershoppa men jag köpte ett par jeans i alla fall. Här kostar jeansen mellan 7-20euro i en affär jämförd med Gina Tricot etc. det är väll ca 70-200kr. Ett par av samma kvalitet här kostar väll mellan 200-500kr... så ett bra köp tycker jag. Det tar ca 40 minuter att gå in till centrum. Så länge det inte regnar så är det en helt okej promenad. Men om det regnar så är taxi ett relativt billigt alternativ, i alla fall om man jämför med hemma i Sverige. Men denna veckan har var fin så jag har gått fram och tillbaka de flesta gångerna.

Kommentarer

Postat av: Karl-Olof

Publicerad 2014-03-08 21:00:57

Nu vet du hur Inger hade det när vällingflaskan "åkte" i golvet.

Du verkar trivas. Enjoy!

Vardagsmotion är den bästa och billigaste.

Postat av: Inger

Publicerad 2014-03-16 07:22:01

JAG kommer iallafall ihåg hur det var med vällingen!!!!!!! Kladdigt!!!!!!!!!! Men Emelie, har du glömt bort hur gammal du är???? Trodde du fyllde 19 i höstas..... men det kanske är jag som minns fel......haha....Ha de gott!! Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela