emeliehammarsten.blogg.se

Om mitt liv som au pair på Irland. Varning för svengelska, talspråk, och allmän dålig svenska. Så går det när man pratar engelska hela dagarna!

Dop och "släktträff"

Publicerad 2014-01-19 23:20:00 i Allmänt,

(Oskar hälsar att han också var med och sa åt mig att skaffa blogg tillsammans med mamma och Malin)
 
Det första som skedde på morgonen var att jag fick en irländsk frukost. Det är typ en variant på en engelsk frukost.. Så det va stekt ägg, bacon, baked beans (som faktiskt va gott även om jag inte brukar gilla det), två olika korvsorter (som också va helt okej även om jag inte brukar gilla det heller), och te. Jag förstår dock inte folk som äter sån här frukost varje dag? Alltså för det första orka stå på morgonen och laga detta, och sen orka äta allt?? 
 
-> Idag var även första dagen jag såg solen här?!
 
Men i alla fall efter frukosten kom Janice mamma, pappa, mormor, och två systersöner. Jag träffade hennes mamma, pappa och en av systersönerna på flygplatsen så det var ju inte helt nytt. efter att ha suttit och pratat lite så var det dags att dra sig till kyrkan. Det var en rätt liten kyrka, utanpå väldigt fin och gammeldags, fina färgade glas men ex. Maria, ett stort träkors med Jesus längst fram, annars var den väldigt enkel. Själva cermonin var inte så anorlunda får hemma, förutom att det inte var en enda sång... Prästen var väldigt bra dock, han förklarade varför man döptes och så, men inte på ett tråkigt gammeldags sätt. Sen var det ju massa kors på barnens pannor, lite vatten på huvudet, tända ett ljus, ja det vanliga. Det sista vi gjorde var att be herrens bön, men det tog mig halva innan jag fatta vad det var för någon de menade! Jag lyssnade på vad de sa och tänke "men jag känner ju nästan igen 'melodin' på den här bönen". Så jag tänkte den snabbt i huvudet på svenska (för säkerhets skull), då insåg jag att jag kan nog hela.. fast den gamla versionen.. 
 
Efter lite fotografering så begav vi oss till puben. Ja, vi hade "efter-dop-festen" på en pub.. Men egentligen vad är skillnaden på en pub och en byggdegård? Eller alltså jag menar det är ju bara en lokal.. I alla fall så var alla jätte trevliga! Jag blev "plaserad" vid ett bord med massa släktingar och de prata glatt med mig om allt möjligt. Jag fick även pröva min första Guinness på Irland, och måste säga att det var mycket bättre än den jag smaka på i Sverige! Den var fortfarande fyllig, men hemma var det som att dricka sås.. Oh well, det är en av de bättre ölsorterna tycker jag i alla fall. Vi fick hot wings som förrätt och sen curry kyckling till huvudrätt. Jag kan ju bara säga att jag inte frös på flera timmar efteråt! Kände mig lite yngklig när de andra sa "Jo men det var gott, inte för starkt" när jag själv satt där och kände hur vilken minut som helst det skulle spruta eld ur munnen på mig! Men det var gott i alla fall. Efter det så fick vi typ världens godaste tårta! Okej det vet jag inte, men den var super god! Sen blev jag typ runtskickad för att prata med alla. 
 
Jag har listat ut att denna släkten är väldigt mycket som min egen. Väldigt stor, väldigt trevliga, och lite smått galna. Så jag förstår nog nu hur alla respektive känner första gången de träffar min släkt.. Ahjaa det är 100x bättre än en bunt tråkmånsar!
 
Men nu är jag jätte trött.. Det är mer ansträngande än man kan tro att träffa så mycket nytt folk på samma gång! + Att jag kommer ihåg typ 5 namn...
 
En sak som jag märkte var att texten på ballongerna var upp och ner (se bilden). Jag vet inte om vi har det i Sverige, men jag har aldrig sett det förut! Super smart ju, eftersom ballongerna hänger ner om de inte är fyllda med hellium!
 
Prästen(med super cool katolsk mantel!), Quinn, Janice, Freya,Declan
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela