emeliehammarsten.blogg.se

Om mitt liv som au pair på Irland. Varning för svengelska, talspråk, och allmän dålig svenska. Så går det när man pratar engelska hela dagarna!

Yet another day..

Publicerad 2014-01-18 23:40:09 i Allmänt,

Även om ingen kommer läsa detta förren imorn eller ännu senare så skriver jag faktiskt den 18/1! (Så ingen inte kan säga att jag inte skrev något idag)
 
Men i alla fall.. Igår va första riktiga dagen. Eller riktig och riktig... Båda föräldrarna va hemma... Men det är i alla fall första dagen jag va här hela dagen! Första riktiga riktiga dagen tro jag blir den 9/2, men jag är här redan nu så att jag ska lära känna den lilla riktigt bra innan Janice går tillbaka till jobbet. Sitter och funderar på om jag ska presentera familjen nu eller senare. Jag tror jag kanske ska göra en kort sammanfattning så ni hänger med någorlunda.
 
Så vi har mamman Janice och pappan Declan. Båda två jobbar på Dublins flygplats. De jobbar skift så därför kommer även mina arbetstider se lite udda ut. Sen har vi Quinn, han är 8 år och går i skolan, jätte glad och jätte mysig. Och Freya, 9 månader gammal, hon blir ju mitt största ansvar. Hon är en väldigt glad unge, men än så länge sitter hon mest och stirrar på mig.. Vet inte riktigt hur jag tycker om detta, men hon börjar bli lite mer sig själv runt mig också. Sen har de också två Huskys, Holli och Loki.
Förövrigt så bor de i staden Navan, Irlands 10 största stad med ca 28 000 invånare *applåder* .. nej Irland är inte så stort... Det ligger ca 45 minuter från Dublin, så jag har ju storstan i närheten, med buss som går regelbundet.
 
Alltså egentligen har det inte hänt så mycket än.. Men imorn så ska Freya döpas, ett katolskt dop. De är inte så kristna egentligen, mycket som den genomsnittliga svensken. Så på min tredje dag så kommer jag att få träffa heeeela släkten! Ska bli spännande.. inte läskigt alls.. hehe.............
 
Annars vad jag har listat ut/fått berättat för mig om Irland än så länge:
1. Jag äter just nu järntabletter, så Janice och Declan var snälla nog att berätta att Guinness innehåller mycket järn.. I think I see a new diet here!
2. Irlänadre är korta! Alltså jag är kortast hemma, en av de kortaste i släkten, en av de kortaste av mina vänner. Men här är jag nästan lång?! Okej kanske inte lång, men average.
3. Irländare säger inte th ljudet, de uttalar helt enkelt bara t. Så three och tree låter samma. De säger även wit, te, tursday, mout etc. Ja, hoppas ni kan lista ut va det borde vara.
4. Irländska och Galic är samma sak. Bara att irländska är det engelska namnet på språket och galic är det irländska namnet. Så om någon kan säga Kenneth skulle det va snällt. De pratar ju självklart engelska här, men de läser irländska i skolan och på alla skyltar så står det på båda språken.
 
De är lite mer saker men det tar vi någon annan gång. Jag vill ju inte få slut på alla mina ideer att skriva nu! Plus att Jessica spamar bilder på facebook så det är lite svårt att konsentrera sig...

Kommentarer

Postat av: Jessica

Publicerad 2014-01-18 23:47:40

Pish posh! du älskar att jag spammar dig ;D Vem vill inte bli spammad med dåliga raggnings repliker liksom?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela